Zondag 1 oktober vanaf 14:00 uur staan festiviteiten gepland

Aankomende zondag 1 oktober vindt vanaf 14:00 uur de opening plaats van het kunstontwerp op het viaduct Bels Lijntje. Kunstenares Jori van Boxtel heeft de afgelopen weken haar ontwerp aangebracht met verbinding naar de historie, naar de locatie in het Stadsbos013 en naar de as Tilburg-Turnhout. De inspirerende passage die het viaduct hierdoor wordt zal veel passanten gaan verbazen en verrassen. Op 1 oktober is het op de kop af 150 jaar geleden dat het Bels Lijntje, de spoorlijn van Turnhout naar Tilburg, in gebruik is genomen. Die dag zullen daarom eveneens meerdere festiviteiten plaatsvinden, met name de opening van de tentoonstelling ‘spoorbeelden’ om 16:00 uur in De Wagen in de Tilburgse Spoorzone.

Opening kunstontwerp viaduct

De opening zal plaatsvinden door de wethouders Mario Jacobs (Natuur o.a. Stadsbos013) en Marcelle Hendrickx (Cultuur o.a. makers en kunstenaars), samen met Astrid Wittebolle, de schepen (de Vlaamse wethouder) van toerisme van de stad Turnhout. Zij zullen met kunstenares Jori van Boxtel en initiatiefnemer van het project Stefan Jansen de fietspassage officieel weer open stellen voor gebruik. De Tilburgse wethouders kregen al een inkijkje in het ontwerp en de oplevering en waren vol lof. Marcelle Hendrickx: “Schitterend om te zien hoe dit kunstwerk alle kwaliteiten uit heden en verleden van de regio laat zien. Een geweldig burgerinitiatief dat met inzet van vele mensen uit onze stad en deze regio tot een prachtig resultaat heeft geleid.” Mario Jacobs vult aan: “Het is een lust voor het oog en zal mensen zeker motiveren om de fietstocht over het Bels Lijntje en door het Stadsbos013 vaker te ondernemen. Wat voorheen grijs en beton was,  is vanaf nu een schitterend kunstwerk waar mensen, van heinde en ver, plezier aan kunnen beleven.” Er zal bij de opening eveneens een gedicht worden voorgedragen door voormalig stadsdichter Martin Beversluis en een lied worden gezonden door sopraan Eva Emmen.

Aan het project werkten vele organisaties mee. Uiteraard waren de Coöperatie Bels Lijntje en de Stichting Bels Lijntje 150 nauw betrokken. De Gemeente Tilburg en Rijkswaterstaat werkten mee als verantwoordelijken voor de locatie en het viaduct. Daarnaast was er onder meer ondersteuning vanuit CuPuDo, Stadsbos013, Wijkraad De Blaak, de Rabobank, het Spiegelglasfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Locatie: Viaduct Bels Lijntje onder de A58 tussen de wijk De Blaak en Riel. Navigatie: Roerpad Tilburg.

Start opening: vanaf 14:00 uur

Presentatie schetsontwerpen ‘SPOORBEELDEN’

Drie kunstenaars hebben van de stichting Bels Lijntje 150 jaar (BL150) de opdracht gekregen voor het maken van een ontwerp voor een tiental ‘spoorbeelden’ langs het voormalige spoortracé. Punten waar fietsers even kunnen rusten, maar die ook in één oogopslag aan het spoorverleden van het Bels Lijntje doen herinneren. Het worden de nieuwe ‘wachtposten’, elk met het verhaal van de plek waar het komt te staan. Ook de bouw van een panorama aan de grens is onderdeel van de opdracht. De drie gevraagde kunstenaars zijn Luk van Soom (Rijckevorsel, België) en de Brabantse kunstenaars André van de Wijdeven en Tijs Rooijakkers.

Hun schetsontwerpen worden zondag 1 oktober voor het eerst aan het publiek getoond op een wel heel toepasselijke plaats: in de Spoorzone aan de noordkant van het Tilburgse station, in een oude spoorwagon bij de Houtloods. De Houtloods is het oudste gebouw in de spoorzone en dateert uit 1867, precies even oud als het Bels Lijntje.

Om 15.30 uur geven de Tilburgse wethouder cultuur Marcelle Hendrickx en schepen voor toerisme van Stad Turnhout Astrid Wittebolle een woordje uitleg waarom de zeven gemeenten in het kader van 150 jaar Bels Lijntje hun zinnen hebben gezet op realisatie van het project Spoorbeelden langs het Bels Lijntje.

Voor het publiek is DE WAGON van 15.00 uur tot 19.00 uur opengesteld voor bezichtiging van de drie schetsontwerpen. Ieder kan zijn voorkeur voor een van de drie ontwerpen uitbrengen. In de eerste helft van oktober zijn de drie schetsontwerpen op nog andere locaties langs het Bels Lijntje te bezichtigen.

Locatie: Eetbar DE WAGON naast restaurant De Houtloods, Burgemeester Brokxlaan 1041, 5041RP Tilburg; zondag 1 oktober van 15.00 tot 19.00 uur, met een officieel moment om 15.30 uur.

Routeschildjes

Op 1 oktober zijn alle 156 routeschildjes ‘Bels Lijntje’ geplaatst op het voormalig spoortracé. De routeschildjes wijzen de fietser niet alleen de weg tussen de stations van Turnhout en Tilburg, ze attenderen ook op het spoorverleden van het Bels Lijntje, op de 28 routehuisjes die er op het Nederlands traject langs hebben gestaan, op de stationnetjes en op andere elementen in het openbaar gebied die met de voormalige spoorlijn te maken hebben. In Tilburg zijn er twee routes: één die het oorspronkelijk tracé vanaf het station door de binnenstad en de huidige wijk De Blaak volgt en een over de omlegging die in 1958 buiten de stad om langs de Warande is aangelegd.

Het Bels Lijntje: achtergrondinformatie

Op 1 oktober 1867 is de spoorweg van Turnhout naar Tilburg in gebruik genomen. Vier stationnetjes lagen langs de lijn: Weelde-Merksplas, Baarle-Nassau dorp, Alphen en Riel. In 1898 is de lijn genationaliseerd. Toen zijn grote plannen gemaakt voor een internationale verbinding Amsterdam-Parijs. Dat resulteerde in 1906 in de aanleg van een groot emplacement aan beide zijden van de landsgrens voor het goederenverkeer en een prestigieus reizigersstation Baarle-Grens/Weelde-Staat. In 1935 werd de lijn gesloten voor het reizigersvervoer. In 1972 reed de laatste goederentrein. Het grootste deel van het spoortraject is al weer ruim 25 jaar geleden omgevormd tot een toeristisch fietspad.